In mijn vorige bericht vertelde ik over hoe ik bij mijn keus was gekomen om een Eriba Touring 530 te gaan kopen. Nu die keuze eenmaal werkelijkheid was geworden begon de leuke fase van het zoeken naar een zo voordelig mogelijke Touring 530. Als eerste keek ik natuurlijk op de officiële website van Eriba (https://www.eriba.com/nl/nl) Op de site zelf vond ik de informatie maar karig. Tuurlijk er stond natuurlijk wel de nodige basisinfo en wat foto’s maar voor de aankoop van een caravan van meer dan 30.000 euro wil ik toch wel wat meer informatie. De site duwt je al snel richting een dealer om je vragen te beantwoorden. Wel is er een handige configurator waar je de opties kunt bekijken. Maar ook bij de opties stond niet bijzonder veel info.
Opties
Na de configurator meerdere keren te hebben ingevuld kwam er voor mij een optielijst uit die mijn ultieme Touring 530 zou opleveren. Voor mij stonden de volgende opties op het lijstje.
- Tango Red pakket – Dit was natuurlijk de optie die ons richting de Eriba had gedreven. De rood/witte retrolook met de chromen achterlichten, bumper en de lichtmetalen velgen. Het interieur dat bij dit optiepakket hoort was voor mij prima, maar ik moet zeggen dat ik de Rockabilly versie van enkele jaren geleden toch wel iets mooier vind. De blauwe Harbour Blue is ook mooi maar de voorkeur was toch rood.
- Comfort pakket – met o.a. meerdere stopcontacten en USB, hordeur en de plisségordijnen. Anno 2025 een caravan verkopen zonder stopcontacten of USB binnen zou toch niet moeten kunnen. Dit zou in de standaarduitrusting moeten zitten. We wilden wel lekker kunnen slapen zonder muggen dus een hordeur en horren voor de ramen is dan wel een must. De vergrootspiegel, afdekking voor de spoelbak en de afvalemmer in de deur is leuk meegenomen maar had voor mij niet gehoeven.
- Verhoging van de toegestane maximum massa naar 1400 of 1500 kg – de 1300 kg die de caravan standaard heeft is wat aan de krappe kant. Helemaal als je eventueel later nog zaken als een accu of mover wilt toevoegen. Hoger is beter in dit geval. Dus als de mogelijkheid er is dan is 1500 kg de beste keus vooral omdat beide opties op de site evenveel kosten. Dan is de caravan in ieder geval technisch geschikt voor dit hogere gewicht. Het is altijd mogelijk om de TMM administratief te verlagen bij de RDW. Bijvoorbeeld omdat je met een B rijbewijs wilt rijden als de auto/caravan combinatie boven de 3500kg komt.
- Disselneuswiel met geïntegreerde kogeldrukmeter – Hoewel ik kan leven zonder deze optie leek me dit wel handig omdat je anders steeds met andere losse meters moet klooien.
- Boiler – Eriba levert een 5 kg elektrische boiler en een 10 liter gas/elektraboiler van Truma – warm water in de caravan zou fijn zijn om af te wassen of om jezelf buiten af te spoelen. Omdat de leidingen dan ook door de caravan gelegd moeten worden is het wel handig als dit af fabriek gebeurd.
- Thule Omnistor Dakluifel – Omdat we van plan zijn om ook te gaan trekken met de caravan en niet al te lang op dezelfde plek te blijven staan leek ons dit een optie die we er sowieso bij wilden hebben. Omdat er een speciaal Eriba bevestigingsprofiel bij zit dat aansluit op het afgeronde dak. En de geïntegreerde dimbare led lichtstrip wilden we deze optie het liefst af-fabriek hebben. De losse onderdelen kosten ongeveer hetzelfde als de optieprijs. En dan moet hij nog gemonteerd worden.
- Serviceluik – Zonder serviceluik is de grote ruimte onder het bed niet te bereiken dus eigenlijk zou dit standaard uitrusting moeten zijn. Mijn voorkeur gaat naar het grote serviceluik achter met een afmeting van een 105×39 zodat we ook grote spullen zoals een voortent en stoelen makkelijk kwijt konden. Maar een zijluik rechtsachter is een goed alternatief.
Daarnaast zijn er wat opties waarvan ik die op den duur wel wil maar die hoeven er niet direct bij te zitten en kunnen achteraf redelijk makkelijk ingebouwd worden.
- Reservewiel – Ik was er nog niet uit of ik het reservewiel onder de caravan wilden hebben ivm het extra gewicht van 20kg of toch los in de auto. Een los reservewiel kan achteraf gekocht worden.
- Fietsdrager – De Eriba heeft een Thule Suburb SV fietsdrager in de optielijst. Deze zou ik achteraf ook zelf wel kunnen installeren in een paar uurtjes.
- Douche-uitrusting – Douchen in de caravan zullen we niet gaan doen. Maar een uittrekbare douchekop is makkelijk als je jezelf wilt afspoelen door het raam. Een kraan vervangen voor een douchekraan is daarom iets wat later nog wel makkelijk kan.
- Truma Ultraheat – Wij zullen voornamelijk gaan kamperen op campings met stroomaansluiting en dan scheelt het toch gas als je wilt verwarmen op een koude avond. Deze optie kan achteraf in de Truma gaskachel worden gebouwd.
Internet zoektocht
Nu kon de zoektocht beginnen op internet. Al snel kwam ik er achter dat er niet heel veel Nederlandse dealers waren die op internet een 530 Tango Red aanbieden uit voorraad. Er waren er wel een paar te koop maar de keus was beperkt. Een caravan op bestelling zou buiten een lange levertijd vermoedelijk toch een te dure aangelegenheid worden. Er kan vast wel iets van de prijs af maar op marktplaats zag ik ook Nederlandse voorraadmodellen die voor de adviesprijs werden aangeboden. Er was wel een Eriba voorjaaractie gaande waarbij 2500 korting op voorraadmodellen werd gegeven. Maar dan kwamen de prijzen nog steeds boven de 35.000 euro uit. Dat moest beter kunnen dacht ik.
De nodige weken heb ik op internet gezocht naar een 530 Tango Red vanaf bouwjaar 2023 omdat toen de versie met chromen achterlichten en bumper uit kwam. Het mocht zowel een tweedehands als een nieuwe zijn. Op marktplaats had ik zoekopdracht ingevuld voor elke Touring 530 die werd geplaatst. Maar ook op mobile.de zag ik dat er veel Eriba’s werden aangeboden. En laat Duitsland nou eens het land van herkomst van de Eriba’s zijn.
Ik zag dat er op mobile.de heel veel 530ers werden aangeboden en enkele tientallen Red Tango edities. Wat mij direct opviel is dat deze veel voordeliger waren dan in Nederland. Ook hier was er een voorjaarsactie van Eriba met korting. Maar deze extra korting ging af van de kortingsprijzen die sommige dealers al hanteerden. Dus korting op korting. Terwijl in Nederland de voorjaarskorting van de adviesprijs af ging.
Nu heeft Duitsland een iets lager BTW tarief van 19% dus het verschil is enigzins te verklaren. Vanwege de 2% lagere btw levert dit een verschil op van zo’n 650 euro. Maar de gegeven korting was in Duitsland vele malen groter. Tot soms wel 7000 euro op de adviesprijs.
Het leek dus voor de hand om de caravan in Duitsland te kopen. Alleen had elke caravan die ik online zag weer andere opties. De een had veel korting en opties maar niet elke optie die ik graag hebben wilde. Als ik die dan zelf later moest toevoegen kostte dat ook weer extra geld.
In Excel had ik daarom een overzicht gemaakt van verschillende aanbieders en de opties. En een meerprijs vakje voor de opties die ik dan later zelf moest toevoegen.
Uiteindelijk bleven er twee aanbieders over die kans maakten. Eén had een redelijk basic nieuwe Tango Red editie uit 2024 maar wel onder de 30.000 euro, dus voor Eriba begrippen erg goedkoop. De Nederlandse basisprijs van een Red Tango editie is al 35.405 euro!! De caravan had wel verhoogde aslast, een boiler en een serviceluik achter. Omdat er geen luifel bij zat moest dat er later opgemaakt worden. Ook een fietsendrager moest dan later worden gemonteerd waardoor de prijs toch weer enkele duizenden euro’s zou stijgen. En dan is het de vraag of we de luifel er zelf op gingen maken of een Nederlandse dealer. Zou die bijvoorbeeld wel opties achteraf willen monteren voor de optieprijs uit de catalogus? Of alleen voor zeer stevige prijzen.
De andere aanbieder had een 2024 model staan met alle opties die we wilden hebben en meer. Helaas geen 1500 kg as maar met 1400 kg moest het ook wel lukken. En geen serviceluik aan de achterzijde maar twee stuks aan beide zijkanten één. En dan die prijs… 33.000 euro!! Dit kon toch niet kloppen. Als ik alle opties die erop zaten berekende dan kwam ik op een prijs uit van bijna 43.000 euro. Dus bijna 10.000 euro korting. Er zat vast een addertje onder het gras. In de Duitse advertentietekst stond dat dit model tot het einde van de zomer werd aangeboden als huurvoertuig. Nou zie je. Toch dat addertje. Een huurvoertuig wilde ik niet. Zelfs niet met zoveel korting. Huurders gaan nu eenmaal niet altijd zuinig om met spullen van een ander en de kans op verborgen gebreken was dan te hoog. Maar er stond ook neufahrzeug en sofort verfügbar. Wat was het nu? Nu kopen ofzo en dan later kijken wat er over is van je huurvoertuig. Dit werd m dus niet. Dus toch verder kijken.
Na nog een paar weken verschillende Tourings te hebben vergeleken bekeek ik mijn favorieten (Parkplatz) op Mobile.de. Hier zag ik weer de voorgaande advertentie waarbij er extra korting oppopte van 1000 euro. Omdat het me toch niet losliet wilde ik het toch nu wel eens weten of het nu een huurvoertuig betrof of niet. Dus ik berichtte de Duitse verkoper in mijn beste (door ChatGPT vertaalde) Duits. En wat bleek. Het was geen huurvoertuig maar een nieuwe Eriba. Hetzelfde model, oftewel een andere Eriba Touring 530, werd door hen als huurvoertuig aangeboden. Waarom je dat bij een koopadvertentie zou zetten is me tot nu toe nog steeds een raadsel. Dit moest hem dan maar worden. Maar omdat we ons buscampertje nog niet hadden verkocht moesten we alle spaarpotten op de kop zetten om het geld bij elkaar te krijgen. Het idee was namelijk om met de opbrengst van de camper met wat aangevuld spaargeld deze caravan te kopen. Maar omdat de camper nog niet verkocht was moesten we eerst kijken of we het geld er wel voor hadden.
Uiteindelijk hebben we deze Eriba wel gekocht. In een volgende blog zal ik het proces van aankoop bij de Duitse dealer, importeren en op Nederlands kenteken zetten uitzetten.

