In deze blog wil ik jullie meenemen in het proces van het importeren van mijn caravan uit Duitsland.
Via Mobile.de had ik een keuze gemaakt voor een spiksplinternieuwe Eriba Touring 530 Red Tango Edition. De keus om de caravan in Duitsland te kopen lag hem eigenlijk alleen in de prijs. Ik was een hele mooie aanbieding tegen gekomen waarbij ik een behoorlijke korting kreeg op de adviesprijs. Toegegeven dit was met veel opties die ik misschien niet allemaal zelf had uitgekozen. Maar zelfs als die opties eraf haalde was ik Duitsland nog goedkoper uit.
Nadelen kopen in Duitsland
Hiermee nam ik de nadelen van het kopen in Duitsland op de koop toe. Want die zijn er zeker. Zo had ik mijzelf al heel goed van tevoren geïnformeerd over alles aan de caravan. Ik kan wel een beetje Duits spreken en verstaan gaat ook aardig maar mijzelf door een Duitse dealer goed laten informeren dat was er niet bij. Ben je goed in Duits dan hoeft dit natuurlijk niet meteen een nadeel te zijn. En tegenwoordig kunnen veel Duitsers ook prima Engels.
Een ander nadeel is de afstand en dan voornamelijk de garantie op afstand. Een caravan is niet iets wat je opstuurt voor garantie. En Duitsland is groot. Mijn dealer zat op 3,5 uur rijden vanaf mijn woonplaats. Dat betekent ook dat als je garantie claimt je de caravan naar de dealer moet brengen. In het gunstigste geval kunnen ze het garantiegeval dan meteen repareren en ben je dan met de terugreis meegerekend zo’n 7 a 8 uur aan het reizen en een volle tank benzine lichter. Het komt er dan op neer dat kleine garantiegevallen tot zo’n 200 euro zeker niet uit kunnen en je er veel tijd mee kwijt bent. Hier moet je wel rekening mee houden. Vooral omdat je nog wel eens leest (op Facebook of forums) dat Eriba-eigenaren nogal eens tegen een kapot badkamerdeurscharnier enz. aanlopen. Dit zul je dan zelf moeten (laten) repareren. Ik heb wel eens gelezen dat een Nederlandse dealer een garantieclaim van een geïmporteerde caravan had afgehandeld maar hier kun je zeker niet van uit gaan. Bij Eriba moet je in principe de garantie laten afhandelen door je eigen dealer.
Ik vraag me trouwens af of de duurdere aanschafprijs in Nederland ook te maken heeft dat Nederlanders misschien sneller kleine garanties claimen dan Duitsers??
Het financiële voordeel liep in mijn geval dusdanig op dat ik voorgaande nadelen wel op de koop toe wilde nemen.
Bestellen bij de dealer
Het contact met de dealer liep via email. Hierbij heb ik me laten assisteren door de vertaalfunctie van ChatGPT. Ik gaf mijn interesse door via de mail en heb over en weer nog wat vragen gesteld. En dan komt het moment dat je daadwerkelijk gaat bestellen. Omdat ik een nieuwe caravan kocht vond ik het niet nodig om de caravan eerst te bekijken. Ik had een soortgelijke caravan al eens in het echt gezien en heen en weer rijden kostte dan toch een dag extra. Extra onderhandelen is in Duitsland wat minder gangbaar dan in Nederland en ik kreeg al een aanbiedingsprijs aangeboden dus ook hiervoor was het niet nodig om toch in levende lijve te verschijnen.
Nadat ik aangegeven had dat ik de caravan wilde kopen kreeg ik een Kaufvertrag via de mail die ik moest ondertekenen en terugsturen. Ik wees de verkoper eerst nog op een foutje in het koopcontract. De verkoper had namelijk 0% btw op het contract gezet (intracommunautaire levering). Dit lijkt gunstig maar is het niet. Want dan moet je later in Nederland btw afdragen. Maar ik ben een particuliere koper en dan betaal ik liever de btw in Duitsland. Want dan betaal je 19% btw in plaats van de Nederlandse 21% btw. Scheelt toch weer enkele honderden euro’s.
Nadat het koopcontract ondertekend teruggestuurd was moest ik afspreken wanneer de caravan opgehaald kon worden. Het betrof een voorraadmodel en ze hadden ongeveer anderhalve week nodig om hem na te kijken en klaar te maken. Zaterdag of zondag kon de caravan niet worden opgehaald. Dan was er alleen een mogelijkheid om te kijken. Dus moest ik een andere dag kiezen om de caravan op te halen.
Voordat de caravan opgehaald moest worden kreeg ik een pro-forma factuur waarbij het volledige bedrag van tevoren overgemaakt moest worden. Dit schijnt in Duitsland gangbaar te zijn. Het pinnen bij ophalen komt daar minder vaak voor. Poeh zo’n bedrag overmaken naar het buitenland is dan wel een dingetje. Ik had natuurlijk de dealer al opgezocht op internet of het een betrouwbare dealer was. Dus nadat ik de gegevens meerdere keren gecheckt had heb ik het bedrag overgemaakt. En nu wachten tot ik de caravan op kon halen.
Op de afgesproken dag van levering reed ik naar de dealer. Nadat ik een kopje koffie aangeboden kreeg kwam de verkoper met de papieren aan. Deze papieren zijn belangrijk want om de caravan als nieuw in Nederland te registreren heb je deze nodig. Het gaat dan om de COC oftewel de Europese conformiteitsverklaring. Ook wel CvO genoemd of in het Duits Übereinstimmungsbescheinigung. Hier staan o.a. de technische kenmerken van de caravan op en het chasisnummer. Daarnaast kreeg ik een Fahrzeugbrief, oftwel een Zulassungsbescheinigung teil II. Het kentekenbewijs.
Ook moet in Duitsland de gasinstallatie van een caravan verplicht worden gekeurd midels een Gasprüfung. Zo’n keuring is 2 jaar geldig. Op Duitse campings kunnen ze er naar vragen en dan moet je het keuringsformulier tonen. Omdat de aangekochte caravan een model uit 2024 was bleek de Gasprüfung ook al meer dan een jaar oud.
Nadat de verkoper de caravan voor garantie bij Eriba had aangemeld legde hij uit wat er in de caravan aan installaties zaten. En toen was het tijd om de caravan aan te koppelen en weer naar huis te rijden.
Tijdelijk kenteken
Omdat de caravan meer dan 750 kg weegt moet deze een eigen kenteken hebben. Om hem dan in Duitsland te kunnen vervoer kun je een tijdelijk kenteken, een Kurzzeitkenzeichen aanvragen. Dit kenteken is 5 dagen geldig in Duitsland. Het kenteken kun je zelf aanvragen via een Strassenverkehrsamt maar ik heb de verkoper gevraagd dit voor mij te regelen. Hiervoor moest ik 160 euro betalen. Dit is inclusief Duitse verzekering. Eigenlijk is dit laatste niet nodig omdat een caravan altijd WA verzekerd is via het trekkend voertuig.

Let wel op het kenteken is eigenlijk alleen geldig in Duitsland. In Nederland bestaat er geen mogelijkheid om legaal met een gëimporteerde caravan te rijden. Het Kurzzeitkenzeichen is niet geldig maar een tijdelijk kenteken in Nederland kennen we niet. En de witte aanhangerkentekenplaat is voor voertuigen tot 750 kg. Je hebt wel een ééndagskenteken maar die is alleen geldig op de dag dat je naar het RDW rijd. Omdat ik zelf dicht bij de grens woon nam ik dit risico maar. De enige manier om het in Nederland legaal te doen is de caravan op een autoambulance te laden.
Registratie bij het RDW
Om de caravan in Nederland te registreren en daarmee een Nederlands kenteken te kunnen krijgen moet de caravan aangemeld worden bij het RDW. De Dienst Wegverkeer. Om de caravan te laten keuren moet je online een afspraak maken op de site van het RDW. En hier begon voor mij wat onduidelijkheid. Want welke keuring moest ik nu kiezen. Je had onder andere de keuze uit
- Invoer voertuig vanuit EU/AVA-land
- Eerste aanvraag (opname) voor een kenteken van een voertuig
Deze opties afgewogen en via internet wat opgezocht leek het mij het beste om voor de eerste aanvraag (opname) voor een kenteken te kiezen. De eerste optie leek mij voor een voertuig die al gekentekend was.
Nadat ik het chasisnummer en merk had ingevuld kreeg ik de prijsindicatie van ongeveer 255 euro. Online las ik of forums dat het minder duur was. Dus begon ik toch te twijfelen of ik deze keuring moest kiezen. Maar goed toch deze maar gekozen. Want zoals gezegd de eerste optie leek mij voor voertuigen die al van een kenteken waren voorzien.
Nu kon ik een datum kiezen voor keuring. Er was een wachttijd van zo’n drie weken. Omdat ik wist dat het wel een paar weken kon duren had ik al deze afspraak al eerder gemaakt. In het koopcontract stond het chassisnummer al dus nadat de caravan naar Nederland was gereden duurde het slechts een paar dagen voordat ik bij het RDW terecht kon.
Nadat je een afspraak hebt gemaakt kun je ook via de website van het RDW een ééndagkenteken aanvragen. Deze is alleen geldig op de dag van keuring en alleen om rechtstreeks naar de RDW keuringslocatie te rijden en weer naar huis. Het kenteken mag je zelf maken. Het moeten zwarte letters op een witte achtergrond zijn. Ik had het kenteken met zwarte letters uitgeprint en met transparant tape weerbestendig gemaakt.
Op de dag van keuring reed ik met de caravan naar de keuringslocatie en meldde mij bij het loket. Ik gaf de verplichte documenten, de COC verklaring, het Duitse kentekenbewijs deel twee en een identiteitsbewijs over aan de medewerkster. Hier moest ik tot mijn verbazing slechts €119,60 betalen. Dit was duidelijk minder dan de 255 euro die eerder geschetst was. Op de bon stonden de volgende keuringen:
- aanhangwagen licht/identificatie a € 56,50
- Inschrijving in het kentekenregister € 50,00
- Tenaamstelling in kentekenregister € 13,10
Hierna moest ik met de caravan naar binnen rijden waar de keurmeester op mij wachtte. Nadat hij mij vriendelijk had voorgesteld checkte hij het chassisnummer en ging hij nog wat maten opmeten. Hij vroeg me welke datum er voor de eerste toelating moest worden gebruikt. De productiedatum die op het COC stond (maart 2024) of de datum van keuring. Ik gaf aan dat ik natuurlijk de datum van die dag wilde gebruiken. Anders zou de caravan al meteen meer dan een jaar oud zijn op het kentekenbewijs. Hij vroeg of ik daarvoor een formulier had ingevuld. Wat ik niet had gedaan omdat ik er niet vanaf wist. De vriendelijke keurmeester gaf aan dat hij het voor mij ging invullen waarop ik een kwartiertje moest wachten. Nadat hij terug kwam moest ik een formulier ondertekenen dat ik de datum van keuring als eerste toelatingsdatum toegepast wilde hebben en zat de keuring er weer op. Het Duitse kentekenbewijs kreeg ik niet terug maar de COC wel.
De volgende dag al kreeg ik mijn kentekencard via de post opgestuurd. En na ongeveer 5 dagen kreeg ik nog een brief met de tenaamstellingscode. Die heb je nodig als je de caravan wil verkopen.
Nederlandse kentekenplaat
Het enige wat mij toen nog restte was het laten maken van een officiële gele Nederlandse kentekenplaat. Met het kentekenbewijs en een identiteitsbewijs moet je hiervoor naar een officiële kentekenfabrikant. Online kun je alleen witte platen laten maken dus keek ik op de site van het RDW waar ik terecht kon. Op enkele kilometers van mijn huis zat een automaterialenhandel die ook kentekenplaten kon maken. Hier gaf ik aan dat ik een gele kentekenplaat wilde laten maken voor eerste afgifte. Het duurde nog geen 10 minuten en voor ongeveer 20 euro kwam ik thuis met een echte officiële Nederlandse kentekenplaat. Deze meteen op de caravan gemonteerd natuurlijk.
Nu kan het avontuur gaan beginnen. Ik mag met de caravan de weg op.

